Sebastião Salgado nechce jenom fotit... (2. část)

5. února 2010 v 7:15 | Anna |  Recenze
Jeho cílem je upozornit na jisté společenské problémy. Skrze impozantní fotografie, které přirozeně zachycují skutečnost, se mu to daří. Je ale přípustné, aby fotografie, jež zachycují něco tak závažného, jako je například lidské utrpení, byly označovány za krásné?


Fotografa Sebastiãa Salgada jsem vám představila v minulém příspěvku. V následující eseji se budu zabývat jeho dílem jako takovým.

Forma vs. obsah

Sebastião Salgado je fotograf, z jehož děl hovoří smysl pro technicky dokonalý obraz. V konfrontaci s hloubkou obsahu, jakou jeho fotografie nabízejí, však často vyvstává otázka, dá-li se hovořit o umění tam, kde je zachyceno lidské utrpení.

Ze zcela subjektivního pohledu autorky této eseje není Salgadovo zachycení skuteč-nosti pouze surovým uměním pasoucím se na složité situaci světa a lidí v něm žijících. Salgado rozhodně není cynik, jestliže se snaží s umem sobě vlastním zobrazit skutečnost v její přirozené podobě.
jakou roli hraje umění v jeho fotografiích? Kdyby byly špatné, nikdo by v nich neviděl to, co skutečně zobrazují. Umění je svým způsobem prostředek, jak vyjádřit vlastní city a prezentovat je tak, aby jejich ztvárnění zaujalo i ostatní diváky. Není snad uměleckým dílem i píseň, v jejímž textu je popsán příběh trpícího člověka, a která svou melodií a expresivním líčením bolesti hlavního hrdiny dokáže posluchače dojmout natolik, aby ji nakonec označil za krásnou? I zde by se přitom dalo polemizovat o tom, zdali je namístě hovořit o jistém kouzlu a umělecké hodnotě písně.
Umění v jakékoliv podobě, v jaké se s ním setkáváme (ať už písňové, filmové, fotografické či jiné) je zkrátka vyjádřením osobních pocitů nad prožitým či spatřeným. Sebastião Salgado, jehož osobnost byla formována nelehkými podmínkami, svými fotografiemi pouze vyjadřuje rozčarování z vývoje lidské společnosti, v níž na jedné straně lidé trpí přebytkem a na straně druhé umírají hlady. Kdyby přitom jeho fotografie byly špatné, nedokázaly by diváka zaujmout, zasáhnout na citlivém místě a přimět k zamyšlení. A právě to je Salgadovým záměrem: probudit v lidech spoluúčast a snahu udělat něco pro změnu stávající situace.


Technika jako prostředek snahy zaujmout



Jak již bylo naznačeno, není špatného díla, které by dokázalo vzbudit kladný ohlas. Ani Salgado by nedosáhl takového uznání, jakého se mu dostává, kdyby jeho fotografie byly špatné. Přesně ví, jakou techniku zvolit, aby docílil kvalitního a nezmanipulovaného obrazu, který přirozeně ukazuje fakta a přitom není bezohledný vůči svému 'objektu', ani brutální vůči divákovi. Jeho fotografie nenesou přímé stopy krutosti páchaných na obětech, ale důsledky, jaké na nich drsné životní podmínky zanechaly.
Salgadova fotografie je navíc hluboce empatická. Černobílá evokuje pocit skutečně prožitého dramatu, nedráždí barvou, jakoby se jednalo o lacinou (nemyšleno materiálně) reklamní fotografii. Je pro tu jednoduchost snad i jímavější a více emocionální.
Sebastião Salgado se v roce 2004 vyjádřil, že za lidi, kteří se mu postaví před objektiv, přejímá zodpovědnost, nebo, lépe řečeno, za jejich příběh, za to, jakým způsobem jej bude interpretovat. Cit pro lidskou duši je z jeho fotografií taktéž cítit. Nedívá se z nich jen postava, která se autorovi v daný moment naskytla před objektivem, ale skutečný člověk - bytost, která o sobě a svém osudu vypoví víc, než kdyby hovořila. Každá fotografie, především pak obrázky dětí, jsou monologem těch, kdo jsou na nich zachyceni.



Fotograf - antropolog



Salgado je pro své dílo nazýván 'vizuálním antropologem'. Je ale otázkou, zdali se v případě jeho fotografií dá o antropologii hovořit.
Antropologie je sice věda, která se zabývá člověkem, jeho kulturou a lidskou společností v historické hloubce i světové šíři, avšak jak ve své práci Vizuální archeolog Sebastião Salgado* správně uvádí Martin Vraštil, antropologie je jen věda zabývající se otázkou lidství bez ohledu na emocionální stránku věci. Shromažďuje fakta, ale nic neřeší. Poznatky o kultuře jednoho lidského společenství jsou k ničemu, jestliže jsou tyto hodnoty civilizovaným světem ničeny.
Kdežto Salgado fotografuje, aby něco změnil, aby na daný problém upozornil. Jeho fotografie nikdy nebudou pouhými dokumenty, ale příběhy skutečných lidí, mající svou hloubku a váhu. Jeho práce má tedy bezesporu větší smysl.




Zdroje fotografií: naasadovento.wordpress.com, conceitoeideias.wordpress.com




Tento článek můžete sdílet:
 


Komentáře

1 Jarka Jarka | Web | 5. února 2010 v 10:48

Nedokážu posoudit, jestli je přípustné fotografie, které ukazují utrpení lidí označovat jako krásné, ale já v nich tu krásu vidím ať chci, nebo nechci. Nedokážu ty fotky jen tak přelítnout očima a běžet dál, zdá se mi jako by byl za každou z nich příběh a nutí mě to zastavit se a přemýšlet.

2 Anna Anna | Web | 5. února 2010 v 14:19

[1]: A přesně tak to má být, Jaruško :-)

3 dadulka dadulka | Web | 6. února 2010 v 15:23

Asi jsem zbabělec, který žije ve zdech svého světa, ale já na tohle psychicky nemám. Nedokážu se jen tak dívat na něčí utrpení, notabene když s tím nedokážu nic udělat, proto na takovéto výstavy nechodím.

4 Vendy Vendy | Web | 6. února 2010 v 19:04

Tak trochu souhlasím s komentářem č.3 - a fotografie bych neoznačila za krásné. Ale přisoudila bych jim název - působivé. A možná máš pravdu, že v černobílé podobě jsou působivější než řvavě barevné (i když barevné mám ráda). Jenže vím, že není v mé moci napravit bídu tohoto světa. Na podobné výstavy taky nechodím, ale nemůžu popřít, že Saldago je pan fotograf.

5 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 7. února 2010 v 15:43

[4]:Opravdu je to "PAN FOTOGRAF"-smekám.Snímky podněcují zamyslet se,neschovávat se před nimi ale co dál....možná výtěžek z výstavy pomůže něco zlepšit,nebo se zamyslet na vhodných místech a tak se pomůže...

6 Iva Iva | Web | 9. února 2010 v 13:00

Opravdu bych fotografie neoznačila za krásné, ale spíš burcující k zamyšlení a pomoci.

7 coach bags outlet coach bags outlet | E-mail | Web | 17. září 2011 v 14:26

government was unable to predict, plan against or prevent,” the defense lawyers wrote. They contended that the se

8 Chanel Outlet Chanel Outlet | E-mail | Web | 21. září 2011 v 5:55

Exquisite lady handbag and bag

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama