„Srpen 68? To je... to je...“

21. srpna 2010 v 9:05 | Anna |  Názor(ně)
Průzkum společnosti Člověk v tísni přinesl šokující výsledek. Šedesát procent dotazovaných středoškoláků nezná novodobé dějiny českého národa. V souvislosti s dvaačtyřicátým výročím okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy se opět ukazuje, že povědomý mladých lidí o nedávné historii národa je velmi malé. Kdo za to může?


Prvním obžalovaným v kauze "neznalost české mládeže" je přirozeně školství. Právě od téhle instituce se očekává, že vybaví žáky a studenty potřebnými znalostmi, bez ohledu na to, do jaké míry jsou schopni vstřebávat informace, nebo jestli mají vůbec zájem něco se naučit.
Když v reportáži České televize několik dotazovaných středoškoláků nedokázalo odpovědět na otázku, co se stalo v srpnu 1968 a co 17. listopadu 1989, začalo se to odůvodňovat tím, že školní výuka je v tomto směru nekoncepční, má k danému tématu nedostatek metodických materiálů a někteří kantoři se prý této látce dokonce vyhýbají. Z řad diváků pak v Hyde parku zazněly názory, že co se dějin týče, klade se nepřiměřený důraz na pravěk a středověk a z novodobých dějin většinou učitelé nestihnou dojít dál, než do května 1945. Z toho vyplývá, že je ve školství opravdu něco špatně.


Jenže škola není zdaleka jedinou institucí zodpovědnou za výchovu a výuku, ačkoliv jsme si zvykli házet na ni zodpovědnost za všechno, co se výchovy a vzdělávání týká. Nemůžeme opomenout fakt, že na děti (nejen výchovně) působí rodina, ba co víc, celá společnost (v době masových médií, o jejichž vlivu na jednotlivce i celou společnost napsalo mnoho teoretiků bezpočet knih, tomu tak skutečně je). Vzdát se svého podílu na současném stavu věcí by bylo alibistické.

Jedním z problémů je, že s mladými lidmi o minulosti jejich okolí málo mluví. A o čem se nemluví, to není důležité. Je sice pravda, že o daných událostech referují média a zařazují tematické pořady, je to ale především věc veřejnoprávní televize a rozhlasu, která mladé zas až tak nebere. Komerční televize pořádají superstar v růžových zahradách a hledají talenty na ulici. Vytváří tak popovou, masově konzumní kulturu, ve které nejde o společenské, ale komerční hodnoty.

A v této společnosti dospívají lidé, kteří nevědí, co znamená pojem "vítězný únor". Narodili se na počátku 90. let a jsou už dětmi demokracie a kapitalismu. Narodili se do světa, ve kterém doznívala euforie z pádu režimu. Jejich dosavadním životem neotřásl žádný dějinný či společenský zvrat, což je výrazně odlišuje od předchozích generací, které byly poznamenány sametovou revolucí, normalizací, srpnem 1968, únorem 1948, dvěma světovými válkami atd., atd. Nemusí tedy řešit existenční otázky, jsou v pohodě a nějakej dějepis je vopruz.

Je asi dobře, že budou zavedeny státní maturity. Bez ohledu na to, kolik much systém zatím má a ještě bude mít, lze tuto drastickou metodu takzvané zkoušky z dospělosti do jisté míry vnímat jako přiměřenou formu nátlaku na mládež, aby se víc pídila po informacích a snažila se chápat soudobou společnost v kontextu jejích dějin. (Pozn.: Tím se ale státních maturit nezastávám v plném rozsahu. Taky k nim mám své výhrady, což byl jeden z námětů pro komentář na tento blog.)

Jakkoli se vyhrazuji proti Radku Johnovi, musím souhlasit s tím, co řekl při příležitosti odhalení obelisku v upomínku Ryszarda Siwieze: "Když se nepoučíme z historie, budeme ji opakovat."  Opomíjet novodobé dějiny, jejichž filozofie zplodila komunismus, nacismus a další, je jako vyřknout ortel nad budoucností demokratické společnosti.




Tento článek můžete sdílet:
 


Komentáře

1 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 21. srpna 2010 v 10:00

Tak například na základce jsme stihli dějiny po druhé světové jen tak proletět a na střední jsme měli dějepis jeden rok, nestihli jsme po válce vůbec nic. A myslím, že další ročníky na tom nejsou jinak, a je fakt, že hlavně jsme se pitvali ve středověku..

2 pavel pavel | Web | 21. srpna 2010 v 10:18

to mne nepřekvapuje že je to tak vysoké procento... na druhé straně musím dodat, že mladé lidi to ani nezajímá jaké to bylo, žijí už v jiném světě a je to pro ně prostě minulost. jenom my starší se pokoušíme vypořádat s tím co bylo a na ty krušné doby vzpomínat...

3 Anna Anna | Web | 21. srpna 2010 v 10:24

[1]: Což odpovídá mým vlastním zkušenostem ze školy i tomu, co slyším z okolí.

[2]: Mladé to údajně zajímá, ale škola je to nenaučí. Podle mě to je nesmysl, protože kdyby je to zajímalo, tak si ty informace najdou. Internet je toho plnej, kvalitní a důvěryhodný informace se sehnat dají např. na totalita.cz atd.

4 pavel pavel | Web | 21. srpna 2010 v 10:42

[3]:musím přiznat, že jsem četl tvůj komentář dvakrát, třikrát, ale přesto jsem ho nepochopil...první a druhá věta si jaksi protiřečí, ale nevadí.
taky záleží na tom kdo z mladých lidí a přiznejme si, že dobrou polovinu nezajímá z historie vůbec nic :-D

5 Anna Anna | Web | 21. srpna 2010 v 10:48

[4]: Možná jsem to špatně podala, ale neprotiřečím si. Že to mladé lidi zajímá udává ten výzkum, který zmiňuju v úvodu. Můj osobní názor je takový, že je to nezajímá, protože by si fakta o těchhle dějinných událostech dohledali a prostudovali. Tak jsem to myslela :-)

6 Janah Janah | Web | 21. srpna 2010 v 12:38

Strašně rychle se zapomíná :-? S tím souvisí i to, že prý teď KSČM má tisíce nových MLADÝCH členů. :-!  :-?

7 Jarka Jarka | Web | 21. srpna 2010 v 20:54

Rychle se zapomíná na to špatné a vzpomíná se na plné talíře bůčku a vše "zadarmo" (škola, doktor ...) Souhlasím s tebou Aničko, koho minulost ať dávná, či méně dávná zajímá, snadno si najde spoustu informací. Myslím, že je dnešní mládeži osmašedesátý rok šumafuk, mají jiné starosti. :-D
A co se týče státních maturit, pořád nechápu, kde je problém, já státní maturitu mám (tenkrát ani jiná nebyla) a v pohodě. Nevím čeho se všichni bojí, že bude těžká, že na ni nestačí, či co? ???

8 Anna Anna | 21. srpna 2010 v 21:07

[6]: Nevím, jak je to s členskou základnou KSČM, ale docela bych tomu věřila. Sama žiju v prostředí, kde často zaznívá: "To za komunistů nebylo, dneska je to hroozný," či naopak. Prostě ti, kterých se nedotkla politická represe, dneska vzpomínají, jak to bylo fajn. Takže bych věřila, že z tohohle prostředí třeba vyrostou lidi, který se k tomu přihlásí.

[7]: Ty státní maturity... Jaruško, skoro bych řekla, že se opravdu bojí, že to bude těžké. Vzdělanost u nás jde prudce dolů, o čemž svědčí i tenhle příspěvek. Rozhodně je lepší, popovídat si u maturity s kantorem, který studenta 4 roky připravoval a ví, kde jsou jeho slabiny a případně mu může pomoct a přilepšit. Při státní maturitě to nepůjde, protože pro všechny bude stejný metr podle šablony.

9 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 23. srpna 2010 v 21:03

Spadla jsem do SPAMU.Nejenom škola ale i rodina by měla objasnit mládeži život před mnoha léty a nyní.Je to samá telka,PC,hlavně,že děcka dají pokoj.Státní maturity ať jsou kdo umí to se pozná.A co se mě líbilo na předešlém režimu-všichni pracovali a nepovalovali se po barech.Nad ránem řvaním v ulicích nebudili pracující.A hlavně těm mladým by rodiče dali pár facek a do práce,žádné lenošení doma. :-)

10 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 23. srpna 2010 v 21:07

Ruku na srdce i ve školství byl určitý řád a systém.Nyní kdo má ostřejší lokte vyšťouchá mnohdy kolegy vzdělanější,keří mají určitý přehled a cíl mládež naučit.Ovšem tu,která se o studium zajímá.Mnohdy ale je přítomen žák,který má maturitu či jiné ukončení už předem jisté.Papínek či matinka zařídili. :-(

11 vik vik | Web | 24. srpna 2010 v 11:29

Musím přiznat, že bych na otázky ohledně nedávné minulosti taky nedokázal odpovědět. Nejspíš je to tím, že jsem se o "novodobé dějiny" nikdy zvlášť nezajímal. I v dějepise mne víc zajímal právě starověk a pravěk. I když z toho už taky nevím prakticky nic.
S čím souhlasí naprosto, je náplň televize. Příjde mi to jako naprostý úpadek. To co předvádí v posledních letech .. škoda mluvit. :-|

12 Marie Marie | Web | 24. srpna 2010 v 21:30

[7]: Nevzpomínám na bůček, ale skutečně na to, že školství a doktoři byli zadarmo. Lehko se ti Jaruško říká, že je správné hradit si školu a doktory, vystudovala jsi zadarmo a tvoje děti také. Naše Anička, jak víš, jde letos na střední školu a jenom za její učebnice jsme zaplatili 2000 korun. A to je jen začátek, další výdaje nás čekají v září.

13 vik vik | Web | 26. srpna 2010 v 11:03

Ahoj Aničko, řekl jsem si, že Tě zajdu do Altánku pozdravit a popřát hezký den :-)

14 Jarka Jarka | Web | 27. srpna 2010 v 21:57

Ahoj Aničko, i já jsem si řekla, že tě navštívím a pozdravím a ještě ti popřeji hezký i když studený víkend. :-D

15 Anna Anna | 28. srpna 2010 v 8:14

Dobré dopoledne všem, moc děkuji za pozdravy a přáníčka :-) Taky přeji hezký víkend! Doufám, že se mi brzy podaří vymyslet nějaké zajímavé téma na další příspěvek do altánku a hlavně, že zase najdu čas vás všechny obejít :-)

16 Iva Iva | Web | 28. srpna 2010 v 15:37

Aničko, máš pravdu, že mladí o novodobých dějinách moc nevědí, ale myslím, že některé to ani nezajímá. A ve škole, nevím jestli je snaha, jim život před léty přiblížit. Moc rychle všichni zapomněli, co bylo špatné, ale i některé dobré věci.

17 Natty Natty | Web | 29. srpna 2010 v 7:28

Aničko, "když se nepoučíme z historie..." budeme stejné chyby opakovat ... zažila jsem období socialismu, zažívám období kapitalismu - jsem stále stejný člověk, od malé holčičky přes slečnu, mladou paní a nyní střední věk a mohu říci jediné, každá etapa má své klady a zápory, všechny dějiny, minulost, přítomnost a budoucnost tvoříme my, my lidé, takže pokud chceme, abychom se měli dobře, abychom byli slušní, přátelští, uměli si pomáhat a uznávali lidské hodnoty jako pravdomluvnoct, poctivost atd. - tak musíme začít každý sám u sebe a protože přesně tohle nefunguje, proto se mění historie a dějiny, dokud člověk nad člověk bude chtít uplatňovat moc, nebude na tomto krásném světě nikdy čas klidu a pohody, ale boj o moc a materialismus ... pěknou neděli :-)

18 Anna Anna | 29. srpna 2010 v 8:29

[17]: To jsi řekla přesně, Natty, k tomu není co dodat :-) Snad jen to, že lidstvo nikdy nedospěje tak daleko, aby se zformoval každý jednotlivec k dobrému.

19 Tomáš Tomáš | Web | 29. srpna 2010 v 14:51

Je fakt, že kdyby mi to doma taťka nevyprávěl, tak 68. roce nevím skoro nic.
My se poválečné období budeme teprve učit.
Zajímavý článek. Celý blog je zajímavý, určitě se budu vracet.

Díky za koment. Jasně, že to asi není jednoduché odhalit týrání dítěte. Máš pravdu.

20 Anna Anna | Web | 29. srpna 2010 v 14:53

[19]: Taky děkuju za návštěvu a za názor :-)

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama